Vijf vragen aan Rudy de Meza, de penningmeester van de SvZC

Edgar Kan

20 jan. 2022

‘Zielig op de bank blijven zitten is geen optie’

‘Zo’n zes jaar geleden besloot ik om zelfstandig ondernemer te worden. Ik ging rijden met mijn taxi. Amsterdam is mijn stad, ik rijd hier het liefste. Tijdens zo’n rit stapte een aantal jaar geleden een bekende Nederlandse artiest in. We raakte in gesprek en al snel had ik door dat hij geloofde in  vreemde complottheorieën. Dat was zo’n deceptie. Maar wel een rit die me altijd bij zal blijven. Om te ontspannen na een lange dag in de taxi kijk ik graag naar een spannende film of luister ik naar mijn favoriete muziek.’ 


Waarom ben je taxichauffeur geworden? 

‘Als je na 16 jaar in loondienst voor de zoveelste keer wordt ontslagen, omdat je te duur of te oud zou zijn dan doet dat wat met je zelfvertrouwen. Zielig op de bank blijven zitten is geen optie. Bij de Kamer van Koophandel heb ik mij ingeschreven als ondernemer en mijn auto werd mijn kantoor. Als zelfstandig chauffeur bepaal ik zelf wanneer en voor wie ik werk en hoe lang ik op de weg zit.’ 


Waarom besloot je bestuurslid te worden van de stichting? 

‘De rechtbank oordeelde vorig jaar dat Uber-chauffeurs werknemers zijn en het platform zich daarom aan de Taxi-cao moet houden. In deze zaak is geen enkele chauffeur gehoord of op wat voor manier dan ook betrokken geweest. Mijn rechtvaardigheidsgevoel kreeg een flinke klap te verduren. Ik moest van mezelf in actie komen. Ik wilde mijn stem laten horen en dit doe ik nu via de Stichting voor Zelfstandige Chauffeurs.’


Inmiddels hebben honderden chauffeurs zich aangemeld, toch er is ook veel weerstand tegen de stichting? Snap je dat? 

‘Uiteraard begrijp ik dat er weerstand is. Vooral onder jonge chauffeurs is er veel onvrede. Het merendeel heeft het financieel moeilijk. Ze leven bij het moment en kunnen slecht de klappen opvangen wanneer het aantal ritten afneemt, zoals tijdens de lockdowns. Het opbouwen van financiële buffers lijkt voor deze groep lastig. Zij hebben het gevoel dat loondienst meer sociale zekerheid oplevert. Wat alleen vergeten wordt, is dat het voor een ondernemer belangrijk is om op de langere termijn buffers op te bouwen en dat wanneer je als werknemer noodgedwongen wordt ontslagen, je weer helemaal opnieuw moet beginnen.’ 


Waar ga jij je als penningmeester van de SvZC de aankomende weken extra voor inzetten? 

‘Als penningmeester let ik voortdurend op de financiën van de stichting. Daarnaast blijf ik mij inzetten om de stichting bij zoveel mogelijk chauffeurs kenbaar te maken. Ook beantwoord ik graag al hun vragen.’ 


Waar ben je regelmatig te vinden voor chauffeurs die je graag wat vragen willen stellen over de stichting? 

‘Regelmatig ben ik te vinden bij P41, de taxiparkeerplaats van Schiphol. Maar ook bij de Mac Donalds langs een start- en landingsbaan van Schiphol.’ Twijfel je nog om je aan te sluiten bij de stichting? Stuur me dan een e-mail: reactie@svzc.nl en ik ga met je in gesprek om de laatste twijfels (hopelijk) weg te kunnen nemen.