Edgar Kan
14 dec. 2021
"Ik werk niet alleen voor taxiplatforms, ik heb ook mijn eigen klantenkring opgebouwd."
Roger Kaiser (58) is ruim vijf jaar taxi-ondernemer. Onder zijn bedrijf, Roger’s Vervoer & Koopwaren, vallen vier taxi’s die deels met Uber, Bolt en GetTransfer rijden. Tijdens het proces tussen FNV en Uber loopt Kaiser met het plan om een chauffeursraad op te richten. Na de teleurstellende uitspraak van de rechter grijpt Roger zijn kans en vertelt te midden van honderden chauffeurs, tijdens een bijeenkomst, om de Stichting voor Zelfstandige Chauffeurs op te richten. En met succes! Binnen een aantal weken hebben honderden zelfstandige chauffeurs zich bij de stichting aangemeld.
Roger, altijd al taxichauffeur geweest?
‘Voordat ik aan de slag ging als taxichauffeur trok ik als landmeter heel Nederland door. Zo verrichtte ik metingen op grond waar gewerkt ging worden. Eerder, als ‘jongbroekie’, verdiende ik al bij als taxichauffeur. Dit deed ik niet alleen in Nederland. Ook in Paramaribo (Suriname) heb ik als beroepschauffeur heel wat kilometers gemaakt.’
Waarom is een vaste baan bij een taxicentrale niks voor jou?
‘Als zelfstandig chauffeur heb ik de vrijheid om zelf te bepalen hoe laat ik mijn werkdag begin en hoe laat ik deze beëindig. Ik vind het ook belangrijk om zelf mijn werkdagen te bepalen. Zo werk ik vanwege mijn geloofsovertuiging nooit op zondag. Daarnaast houd ik erg van reizen. Wanneer ik zou kiezen voor een vaste baan zou ik al vermoedelijk mijn vrijheden verliezen.’
Hoe zit een werkdag ervoor jou uit?
‘Het liefst word ik wakker zonder wekker. Na een goed ontbijt meld ik mij aan op de verschillende apps van taxiplatforms als Bolt en Uber. Het duurt vaak niet lang of ik kan beginnen aan een rit in mijn woonplaats, Lelystad. Mijn pauzes houd ik graag in een restaurant, snackbar of ik maak een wandeling met een boterham in het vuistje. Pas als ik voldoende omzet heb gedraaid ga ik naar huis.’
Je rijdt dus met Uber, Bolt en GetTransfer. Ideaal?
‘Ik werk niet alleen voor taxiplatforms, ik heb ook mijn eigen klantenkring opgebouwd. Uber vind ik een ideaal platform. Maar er zijn een aantal zaken die zowel bij Uber als Bolt verbetert kunnen worden. Met de Stichting voor Zelfstandige Chauffeurs willen wij ons ook inzetten voor het verbeteren van de voorwaarden voor chauffeurs die met deze platforms werken. Ik zie graag dat er betere tarieven worden gehanteerd en dat verliesgevende ritten worden aangepakt.’
Sinds kort heb je er een nieuwe functie bij. Je bent voorzitter van de kersverse Stichting voor Zelfstandige Chauffeurs. Waarom moest deze stichting er komen?
‘De rechtbank oordeelde zo’n drie maanden terug dat Uber-chauffeurs werknemers zijn en het platform zich daarom aan de Taxi-cao moet houden. In deze zaak is geen enkele chauffeur gehoord of op wat voor manier dan ook betrokken geweest. Maar er wordt wel beslist over ons inkomen en werkwijze. Reden genoeg om ons te organiseren. We hebben niet voor niets een KvK- inschrijving, KIWA- vergunning, Taxi-chauffeurspas, een eigen taxi of leaseplan èn we betalen als ondernemers belasting. Wij zijn zelfstandige chauffeurs en willen dit ook blijven!
Twijfel je nog om je aan te sluiten bij de stichting? Stuur me dan een e-mail: reactie@svzc.nl en ik ga met je in gesprek om de laatste twijfels (hopelijk) weg te kunnen nemen.